Koninklijke Joh. Enschedé blaast postzegels digitaal leven in.

Haarlem, 8 Februari, 2021. Koninklijke Joh. Enschedé (RJE) werkte in 2020 aan verschillende innovaties die met nieuwe technologie extra waarde toevoegen aan de vertrouwde postzegel. Van augmented reality tot blockchain, RFID en NFC-chips. In 2021 worden vijf van deze producties verder ontwikkeld en uitgebracht door postorganisaties over de hele wereld. Voor consumenten betekenen deze innovaties dat ze interactieve ervaringen kunnen ontsluiten met een postzegel, of hun zending kunnen volgen met een postzegel. Postorganisaties kunnen digitale technologie gebruiken om vervalsing te voorkomen, processen te optimaliseren en hun klanten extra functionaliteit te bieden.
Zo introduceerde PostNL in oktober 2020 een postzegel met Augmented Reality (AR), waarmee Martin Garrix via een app een virtueel “huiskamer” concert geeft. Met AR kunnen digitale ervaringen worden toegevoegd aan een bestaande postzegel, waardoor de waarde voor de ontvanger en filatelisten ook na gebruik behouden blijft. Dit geldt ook voor de “Persoonlijke berichtenstempel”. In de postzegel is een kleine, onzichtbare NFC-chip (Near Field Communication) verwerkt, waarmee de verzender een bericht kan opnemen dat de ontvanger via de NFC-functie op de smartphone kan afspelen. In december 2020 gaven de Verenigde Naties hun Cryptostempel uit, een fysieke zegel met een digitale broer die gekoppeld is aan het Ethereum blokketennetwerk. Met een QR-code en een cijfercode wordt het eigendom vastgelegd in een persoonlijke “portemonnee”, een digitale portefeuille. De postzegel is niet alleen een fysieke postzegel, maar ook een verhandelbaar digitaal verzamelobject. De Smart Stamp voor Finse post is verder ontwikkeld door KJE en heeft een 3-weg identificatie, waarmee poststukken kunnen worden gevolgd en getraceerd. Elke zegel heeft een Datamatrix-code en een RFID-chip. Voor postdiensten biedt dit een alternatief voor aangetekende post. Naast datamatrixcodes (DMC) gebruikt de DMC-stempel speciale inkt die zichtbare en onzichtbare kenmerken in de stempel verwerkt. Met de DMC’s heeft elke postzegel een unieke code die slechts één keer kan worden gebruikt om vervalsing te voorkomen. Met de toevoeging van track & trace functionaliteit is deze postzegel uniek in zijn soort en een alternatief voor aangetekende post voor postorganisaties.
“Als fabrikant van waardevol drukwerk hebben we een reputatie hoog te houden. We creëren extra functionaliteit door digitale technologie toe te voegen. Zo blazen we een traditioneel product nieuw leven in en openen we nieuwe mogelijkheden, zowel voor consumenten als voor postorganisaties wereldwijd.”
Gelmer Leibbrandt, CEO Koninklijk Joh. Enschedé



