Koninklijke Joh. Enschedé brengt “Nick & Simon Tenner” uit

Koninklijke Joh. Enschedé brengt “Nick & Simon Tenner” uit

Sponsorcampagne voor Nederlands Epilepsiefonds van start met € 100.000 donatie

Haarlem, 7 februari 2022. Koninklijke Joh. Enschedé heeft een bankbiljet ontwikkeld met het kunstenaarsduo Nick & Simon. Om het ambacht van het ontwerpen en drukken van bankbiljetten te behouden, werden Nick & Simon op initiatief van drukkerij Haarlem benaderd om mee te werken aan een productie waarin het drukkersambacht wordt samengevoegd met digitale technologie. Het eerste biljet uitgegeven door Koninklijke Joh. Enschedé werd op 7 februari in Haarlem overgedragen aan Nick & Simon.

Het biljet is uitgegeven in een speciale hoes met een persoonlijke brief van Nick & Simon. In de brief introduceren ze de campagne: “Pluk het samen”, die Epilepsie NL steunt om fondsen te genereren voor onderzoek door de uitgifte van het Nick & Simon Tientje.

De opbrengst van de kaartverkoop gaat naar EpilepsieNL om baanbrekend onderzoek te financieren. Als voorschot op de bijdrage overhandigden Nick & Simon een cheque van 100.000 euro aan Joost Wijnhoud, directeur van EpilepsieNL en Miljuschka Witzenhausen ambassadeur van EpilepsieNL. “Het is echt fantastisch en ontzettend waardevol dat Koninklijke Joh. Enschede, Nick & Simon en alle betrokkenen geld genereren voor mensen met epilepsie,” aldus Wijnhoud. “Epilepsie ontwricht levens.”

Simon Keizer over de campagne rondom het Tientje, de app en het goede doel: “Een eigen briefje voor tien nummer 1 albums is al een kroon op ons werk, maar dat ons hele team op deze manier EpilepsieNL kan steunen maakt de cirkel rond!”

Het bankbiljet is het eerste in zijn soort dat via een app toegang biedt tot aanvullende digitale functionaliteit, zoals augmented reality, waarmee de bezitters van zo’n bankbiljet Nick & Simon op verschillende manieren digitaal tot leven kunnen brengen.

Gelmer Leibbrandt, CEO van Koninklijke Joh. Enschedé: “Onze expertise en vakmanschap komen bij deze productie volledig tot hun recht. Naast alle echtheidskenmerken die ook voor de guldenbiljetten en de euro zijn gebruikt, zijn er in samenwerking met het innovatiebureau Wij Doen Dingen diverse innovatieve digitale toepassingen toegevoegd.”

Klaas Nagel, Director of Wij Doen Dingen: “The team of Wij Doen Dingen is the front-runner in concept development, innovation and the latest technologies. By joining forces, we have created a unique total experience. In this, physical production and digital enrichment go hand in hand, truly creating an experience.”

Het bankbiljet is een productie in beperkte oplage en is vanaf 7 februari verkrijgbaar via de webshop www.nickensimontientje.nl.



Nick & Simon Tenner