Nieuw verzamelbiljet en AugmentedReality Experience eren voetballegende Dennis Bergkamp

Koninklijke Joh. Enschedé, een Authentix bedrijf en wereldberoemde drukker van waardepapieren, kondigt in samenwerking met The Global Note B.V. de lancering aan van het Golden Bergkamp herdenkingsbiljet ter ere van voetballegende Dennis Bergkamp. Dit verzamelbiljet viert het legendarische doelpunt van Bergkamp tijdens de kwartfinale wedstrijd tussen Nederland en Argentinië op het WK 1998.
Het unieke verzamelobject in de vorm van een gouden bankbiljet, dat in een gelimiteerde oplage wordt aangeboden door The Global Note™, heeft vele unieke kenmerken, waaronder 23-karaats goud en geraffineerde microtekst. Het verzamelbiljet is ontworpen en gedrukt door Royal Joh. Enschedé, al meer dan 200 jaar een drukker voor centrale-bankmunten, is alleen verkrijgbaar op theglobalnote.com. Voor fans en voetballiefhebbers is er ook een speciale editie in de kenmerkende kleuren van de Nederlandse nationale teams.

Hoewel het geen wettig betaalmiddel is, heeft het de meeste veiligheidskenmerken en druktechnieken die worden gebruikt in gedrukte valuta en creëert het een toegangspoort tot de privéwereld van Dennis Bergkamp. Het verzamelbare biljet biedt ook augmented reality-functies en eigen toegang tot de “Dennis Bergkamp Experience” bij gebruik van de meegeleverde mobiele app. Dit stelt gebruikers in staat om direct met hun smartphone een virtuele en visuele ervaring op te doen waarbij Dennis kijkers meeneemt op een persoonlijke reis waarbij hij zijn verhalen en ervaringen uit zijn tijd als voetballer deelt. Dit verzamelbiljet met beperkte oplage wordt geleverd met een digitale tweeling waarmee de eigenaar het biljet kan ‘slaan’ in zijn digitale portemonnee via het Ciphers.me platform. Door de digitale tegenhanger in de metaverse te bezitten, bouwen notitiehouders hun collecties op en handelen ze met anderen.
“De onthulling van dit exclusieve herdenkingsbiljet is een bewijs van Bergkamps blijvende nalatenschap in de sport,” zei Rob Jansen, Dennis Bergkamps manager.
Gelmer Leibbrandt, Royal Joh. Enschede’s Managing Director: “Al meer dan 200 jaar drukken wij bankbiljetten voor centrale banken wereldwijd. Met het Dennis Bergkamp biljet zijn we echter een nieuw hoofdstuk ingegaan door het fysieke vakmanschap dat nodig is voor het drukken van valuta te combineren met geavanceerde digitale technologie voor de verzamelaars- en sportliefhebbersmarkt. We zijn bijzonder trots op de productie van dit unieke en zeldzame verzamelobject.”